torsdag 10 maj 2012

Gungstol och skrômt

Dagarna bara svischar förbi. I dag är det torsdag och jag är i stort behov av att påbörja mitt rapportskrivande.

Har suttit en stund i gungstolen jag fått efter farmor. Gungat och tittat ut över de blånande bergen. Funderat, kliat mig i huvudet och nu känner jag mig tillräckligt samlad för att göra ett försök.




Farmor satt  ofta med mig i sitt knä när jag var liten, vi gungade och tittade ut över samma vy som jag ser nu. Fast det var för över 20 år sedan.  Farmor pratade ofta om skrômt. Andar, skrock, älvor och troll. Det är inte svårt att föreställa sig dansande älvor när dimman stiger upp ur dalarna mellan bergen, eller att skuggan från en rotvälta i skogsbrynet är ett troll.

Men nu måste jag slita mig från både gungstol och skômt. Det är dags att göra nytta här vid datorn.

Ha en skön kväll

Kramar











8 kommentarer:

Edith och Jag sa...

Ser skön ut din gungstol. Hoppas att den gav lite kraft att ta itu med rapporten.
Jag bloggen har som du förstått fått namn efter vår hund. Med barn som börjar bli stora blir det ofta bara Edith och jag som ger oss ut på turer;)
Maria

Therese sa...

Har också en gungstol som mamma haft. Hon fick den som typ 7-åring så dem är inte så gammal och fin som din, och inte är den skön att sitta i heller. Men det är lite barndomsnostalgi! Så den får stå där den står! Kram och tack för alla fina kommentarer hos mig!
Therese

Hildas hem - Sofia sa...

Jag älskar gungstolar. De är så rofyllda och vackra.

Jag önskar dig en härlig fredag!
Kram Sofia

maria syr och så vidare sa...

Vilken fin historia du har till din fina gungstol! Tack för snäll kommentar, att bli kallad kreativ gör mig oerhört glad. Trevlig helg! Kram Maria

Hem och Lycka sa...

Vilken fin gungstol och fina minnen till den. Tack för dina fina ord hos mig! Kram Mia

Monia - mamma till Tuvalie sa...

Hej =)

Var gärna med och tävla hos mig! Du kan vinna presentkort 300 kr hos batteriexperten, presentkort 400 kr hos lykka (köksredskap på nätet), presentkort 250 kr hos prylgrossen. Och du, nästa vecka startar jag en goodiebagtävling värd över 11 000 kronor, missa inte den!

Här hittar du alla mina tävlingar:
http://moniasundgrenjansson.blogg.se/category/tavlingar.html

* är du redan med och tävlar eller inte vill ha reklamkommentarer så ber jag om ursäkt :/

Lime sa...

Kanske du ska ta en bärbar dator i knä och sitta och gunga samtidigt som du skriver rapporter... :-)

Lycka till!

Rosor och Pioner sa...

Vilket fint minne och exakt samma minne har jag om min gungstol efter min farmor...tyvärr eller så kan man tycka att det är roligt att min dotter i sin tur fått ärva den iom att vi flyttat till mindre och inte fick plats för den.. Nu hoppas jag att hennes dotter vill ärva den i sin tur när hon blir vuxen.
Önskar dig en jättefin vecka
Kram