söndag 8 mars 2009

K som i kolbulle...

I dag är det en snöig söndag.
Våren känns ganska avlägsen när man kikar ut genom fönsterrutan.
Det snöar liksom på tvären. Ettriga små flingor som nästan sticker till när dom träffar en frusen näsa.

En dag då man lätt kan bli sittande inne och tappa lite energi.
Tur för oss att familjen N hörde av sig och frågade om vi ville följa med på en skoterpromenad.

Klart vi tackade ja!

Det var jättehärligt när vi kom ut!
Jag och J åkte på den ena skotern. Familjen J på den andra. Pappa i familjen körde. Mamma, två barn och en hund, stuvades in i en låda på medar efter skotern. Renfäll och kaffetermosar i en härlig röra.

Vi åkte upp till en eldpallkoja i skogen...


Fin bokstav hängde på kojväggen.
K som i kolbulle.
Och det åt vi till lunch.

Det är jättegott att laga i Muurikkan.
Med fläsk och lingonsylt till. Mums!


Finns det något godare än att äta ute i friska luften?
Jag tror inte det....


För er som inte vet, är Muurikan en stekhäll från Finland.
Man kan tillaga fisk, kött, grytor och kolbullar på ett enkelt sätt. Hällarna är svagt skålformade för att kunna behålla vätska.

Kolbullar är en gammal nordisk maträtt som lagades på enklast möjliga sätt direkt i stekpannan. Den var vanlig bland skogsarbetare, kolare, rallare, flottare och andra kroppsarbetare som levde under primitiva förhållanden.

Här får ni receptet till två kolbullar....


Kolbulle
* 2 dl vetemjöl
* 3 dl vatten
* ½ tsk salt
* 2 hg saltat fläsk (går bra med bacon)
Blanda vatten, mjöl och salt till en smet som är något tjockare och segare än pannkakssmet. (Smeten går bra att förbereda hemma och förvara något dygn i flaska.) Bryn lite av fläsket i stekpanna över öppen eld. Häll därefter smeten i pannan på det stekta fläsket. Kolbullen skall bli ungefär dubbelt så tjock som en pannkaka. Stek båda sidorna. Många tycker om att äta kolbullen med lingonsylt


Kanske inte lika kulinarisk mat som Leila gör.
Men jag tror, för mig personligen, att en skoterpromenad, frisk luft och goda vänner, kan vara bland de bästa "kryddorna" på maten man kan ha.
Ha en bra söndag
Kramar














4 kommentarer:

Hem och Lycka sa...

Härligt! Och ser riktigt gott ut!

kram

Allis sa...

Hejsan!
Kolbullar=Skogspizza!!
Jag har inte ätit kolbulle sen vi var i Lima, gott är det och mätt blir man!!
I går var en riktigt tråkig dag hos oss, jag gjorde absolut inget!!! Tyckte att vädret var förskräckligt, kallt, blåsigt och snön vräkte ju ner. Jag har börjat misströsta lite att aldrig våren kommer!! :-(
Lite lydnad blev det i allafall för Disa, ligg, fritt följ och sitt stanna kvar.

Överkastet köpte jag i november och har haft det på i flera månader, att du missat det??
Monogram gardinerna har jag köpt i S-bärke.

Ha det så bra så hörs vi!!
Kram

♥ Fyra årstider sa...

Ser underbart ut i mina ögon som har långt till snön.
Kram Lotta

Malmkakan sa...

Ni verkar ha haft en riktigt trevlig söndag.

Själv satt jag inne hela dagen...det var ju värsta busvädret ute...huvaligen...

Kram, Cecilia