onsdag 23 juli 2008

Penselrenovering



Nu får det vara nog med oväder!

I söndags brakade det loss ordentligt.
Blixtarna skar sönder himlen och regnet piskade mot marken.

J gick ner i pannrummet för att hämta upp lite ved till öppna spisen. Då hörde jag honom ropa , "Det är vatten på hela källargolvet!!"

Min första tanke var att våran nya tvättmaskin lämnat in, men icke, vattnet forsade in genom källardörren och ut på golvet.

Stopp i dagvattenbrunnen utanför källaringången!!

Det var bara att dra på sig storstövlarna och kliva ut i åskvädret med stora hinkar och börja ösa.

Nu måste vi gräva upp det gamla cementröret på baksidan och lägga ner ett nytt i marken.
Jaja, så kan det vara när man är lycklig husägare....
Tur i oturen att vi var hemma när det hände.


Farstubygget blir med andra ord lite utdraget.

Jag visade förresten bilden jag blev "förälskad" i för pappa och J igen.
Den vackra inglasade farstun som fanns med i senaste nummret av Lantliv.
Bilden studerades ganska noga en lång stund, men förslaget föll i god jord!

Det är jag väldigt, väldigt glad över.
(bilden är fotad ur tidningen Lantliv)


Om jag får det hälften så vackert på min farstu som i denna bild, kommer jag att vara överlycklig!

Appropå regnet, så fick vi finfrämmande i trädgården när ovädret lagt sig.

Dessa två paddor hälsade på en stund. Dom är så märkliga med sina uttryckslösa ansikten och ryckiga rörelsemönster. Jag hade väldigt skoj när jag fotade de små vännerna...


Så äntligen kom solen! I går klippte jag gräsmattan och fejjade lite utomhus. Fick se hur otroligt ful vår cafémöbel är. Har inte tänkt på det innan, för alla annan "bröte" har varit i vägen, men i går såg jag den - med väldigt kritiska ögon.

Vi har inte oljat in den eller tagit hand om den på något vis. Massa hemska märken i bordsskivan efter heta kaffekoppar och en oljelampa som läckt.

Men man kan ju trolla.
Med lite VIT färg.....


Det är bara struket en gång, resten gör jag i morgon. När jag ändå höll på, målade jag om våran vedkorg också. Den visar jag i nästa inlägg.

Min pappa kom förbi just när jag tog mig an den. Han skrattade och sa " Jag tror du penselrenoverar allt ni äger och har"

Väldigt bra ord. Penselrenoverar.

Det är väl lite det vi alla håller på med, som gillar vit inredning.


Penselrenoverar mellan skurarna...


Kram


L

8 kommentarer:

Hem och Lycka sa...

Nä, fy vad tråkigt med allt vatten.. Men hoppas det gick väl ändå med golvet.

Usch, gillar inte paddor, brr, har fått in tre stycken här förra sommaren när det regnade så mycket. En mening jag aldrig trodde jag skulle använda är "Stäng dörren innan det hoppar in en groda (eller om det var en padda)."

Vad fin möblemanget blev, lite färg gör mycket! Hihi, gillar din pappas benämning, penselrenoverande, smart! ;-) kram!

Allis sa...

Va fint det blev med vit färg på möblerna!!
Penselrenovering va ett jätte bra ord, han kan den där PG!!
Hoppas att Ni får ordning på vattnet, det är inte kul när det blir så där......
Tack snälla Ni för att Ni tittar till våra små töser i morgon va skulle vi göra utan Er??
Kramen
P.s Bloggar på jobbet d.s

Lime sa...

Jaaa. Det var verkligen ett riktigt bra ord. Penselrenovera. Det gillar jag också.

Visst är det skönt att solen och värmen ääntligen kommit :-)

Hoppas det fixar sig med vattenläckan i källaren och hälsa "honom där hemma" att Pelargonerna faktiskt är ruggigt trendiga just nu :-)

Gårdsromantik sa...

Stackars er - vad jobbigt med översvämning.

Hoppas det löst sig.

Har varit i Stockholm i 2 dgr och shoppat - underbart väder - äntligen.

Kram Maud

Anonym sa...

Ursnyggt med vitt på möblerna, tänk vad lite färg kan göra underverk!! Penselrenovering var ett bra ord *fnissar*:-)

Bilden på farstun/verandan i Lantliv fastnade jag också för när jag slog upp tidningen och började kika i månadens nummer!! Verkligen jättevackert och rofyllt.

Usch vilken chock med vattnet, hoppas ni fått bort det och att inget tog skada!!

Önskar dig en skön helg!! Nu ska jag njuta av en tidig morgon och en skön lång promenad med min fyrbenta "pricknosar" sedan en blir det en snabb tur upp på stan för lite "skoshopping" halva reapriset är till för att utnyttjas;-)

Kram

n o r d i n g å r d e n sa...

Så snygg möbeln blev!!! Och ja, den verandan var bara så vacker, tänk att få chansen att få en sådan, lycka!!! Hoppas allt gick bra med vattnet i källaren tots allt... nu torkar väl allt upp dessa kokheta torra dagar. Många soliga hälsn till dig fr mig!

Emma mittemot sa...

Penselrenovera... mycket bra ord! Utemöblerna blev supersnygga och paddorna var verkligen söta! Jag tycker om att kolla på paddor & grodor som hoppar. Det ser så ostrukturerat och galet ut. Dom är verkligen bättre som simmare!

Kram Emma

Är det förresten OK att lägga dig bland favvosar?

A home far away sa...

Usch vad jobbigt med vattnet på golvet, hoppas att det inte blir permanenta skador.

Vit färg gör underverk!

kram Gunilla i Singapore